14 april 2014

Efter Semuc Champey hade vi en lång resa framför oss till Antigua. Vi hade inga planer på att stanna där nån längre tid då det är väldigt turistigt där. Vi var där en söndag, så det var mysigt att gå runt på marknaderna och äta goda frukter och lokal mat.



Vårt mål var att åka upp till Quetzaltenango, eller Xela som staden också heter. Den ligger uppe i bergen, och är landets näst största stad. Hit åker många för att lära sig spanska. Det är ett väl utarbetat system. Man bor i familjer och går i skolan där man har en privatlärare 5 timmar om dan. På så sätt är man tvungen att prata spanska hela tiden. Jag är glad att jag kunde ganska mycket redan innan, det var svårare för Adam och Benji de första dagarna.

När vi just kommit till Xela sökte jag ett jobb i Costa Rica. Jag fick det och fick ändra mina planer ganska fort. Istället för att bo i en egen familj flyttade jag in i Adams. Om vi bara hade en vecka kvar tillsammans ville vi ha chansen att ses på kvällarna.

Studierna gick bra. Jag sa till min lärare att jag ville prata om dykning. Det var ju därför jag ville plugga spanska, för att kunna göra kurser i spanska. Han fick lära sig mycket om havet! Han hade skrivit ihop en lång lista med ord som jag fick lära mig. Men nästan varje ord ledde till en förklaring. Så jag fick precis det jag ville ha. Totalt hade jag 5 dagar med 5 timmar per dag i spanska. Och jag skulle nog påstå att jag i alla fall känner mig tryggare med min spanska.

Inte långt ifrån stan ligger några varma källor. Vi åkte dit en eftermiddag och checkade in i en liten stuga. Det finns flera pooler, uppe vid restaurangen ligger 3. De är olika temperatur, och den varmaste är verkligen skållhet. Särskilt närmast berget där vattnet rinner ut.

Vi badade i flera timmar på kvällen, när alla dagsturister hade åkt därifrån. Det var bara vi 5 och några andra. När vi badat klart var det läge att tända en brasa i stugan. Det var lättare sagt än gjort. All ved var superfuktig, så det gick åt mycket toapapper för att få fjutt. I stugan fanns dessutom ett bad som man kunde fylla med varmvatten från källorna, så när jag kände mig lite frusen hoppade jag bara i där en stund.





Nästa morgon innan vi åkte tillbaka till Xela gick vi ner till en annan källa. Den var lite mer naturlig. Tyvärr hade vi inte mycket tid att njuta av den, men vi hann knäppa några bilder.




Sista kvällen innan jag skulle åka till Costa Rica åkte jag och Adam upp till en restaurang som ligger ovanför Xela. Med fantastisk utsikt njöt vi av varsin riktigt god köttbit. Det kändes som ett bra sätt att avsluta Guatemala.




2 kommentarer:

  1. Ser grymt ut! Är avundsjuk, jag förstår inte att folk åker på solsemestrar när man kan åka på sådan här äventyr! Fin bild på dig syster!

    SvaraRadera