5 mars 2013


I fredags gjorde jag två dyk med mina två elever, ett smekmånadspar. Mannen tog först Open Water certifikat, hans fru hade inte dykt sen 1994 så hon hängde på. Sen gjorde båda Advanced Open Water. Så i fredags var det dags för sista dyket i kursen samt ett Fundive.

Första dyket var på ett vrak, Maldives Victory, som sjönk 1981. Kaptenen var full och krockade med ett rev. Vraket är välbevarat och ganska mycket koraller har kommit dit. Inte så mycket fisk som det oftast är runt vrak, förklaringen till det är nog att det ligger precis vid huvudstaden Male.

För att ta sig ner måsta man hålla i rep som sitter fast i vraket, då strömmen är väldigt stark. Vraket ligger nämligen mellan två öar, flygplatsen och Male. Dyket gick bra, trots att det blev väldigt kort. Mina elever var bra på att andas mycket. Plus att Victory ligger ganska djupt, så datorerna tillåter inte så långt dyk på luft. Dock lider jag fortfarande fyra dagar senare av att jag höll i repet med bara händer. Hade glömt den fördröjda allergiska reaktionen jag får av mikroorganismerna. Klåda i handflatorna är inte kul...

Det andra dyket var ganska enkelt, mycket fisk och en sköldpadda. Mina två dykare hade på detta dyket extra stora tankar, så det blev aaaningens längre. Efter dyket när vi är på tillbaka upp på båten går remmen på en ficklampa sönder. Den börjar sjunka och jag gör det dummaste jag någonsin gjort i hela mitt 34-åriga liv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar